PeLaNgGaNsiPeNgHuNi

Tuesday 16 October 2012

renungkanlahh...

"aku x sempurna......
aku bukan malaikat.....
aku bukan insan yang berhati emas....
aku hanya insan biasa yang selalu melakukan kesilapan....
selalu hilaf....insan yang tidak tahu menghargai sebuah persahabatan.... 
namun......tidak bermakna mengaibkan seseorang yang bernama KAWAN menjadi permainanku...
renungkanlahh...
aku bukan insan yang mudah berkawan......
ku mohon kemaafanmu teman.....
walaupun pada hakikatnya aku sendiri tidak tahu pokok pangkal masalah yang kau ciptakan sendiri...
kuatkanlah hatimu kawan......pupuklahh rasa empati dalam diri....
jangan terlalu optimis dan sempit pemikiran....
jangan terlalu mengharapkan yang terbaik jika diri bukan yang terbaik....
tak salah ingin jadi yang terbaik.....
tapi biarlahh kena dengan caranya....
jangan biarkan matlamatmu itu menjejaskan hubunganmu dengan orang di sekeliling...
jika ingin dipuji, berpelakuanlah seperti orang yang sepatutnya dipuji...
jika tidak ingin dicaci...janganlah berpelakuan seperti orang yang sepatutunya dicaci...
sesuaikan dirimu dengan situasi dan tempat...
jangan sampai orang yang bodoh mengatakan kau bodoh....
pekalah dengan keadaan sekelilingmu wahai teman...
prihatin dengan perasaan insan yang ada di sekelilingmu....
bersifat realistik....
nescaya dirimu akan di senangi....
alam akan sentiasa tersenyum untukmu.....yang bernafas akan menyanjungmu....
tidak rugi......
siapkan dirimu dengan rapi....
di sini hanya peperangan melawan si kuman...
di luar nanti......si garuda kau hadapi......yang banyaknya berganda dari kuman..."


*sigadisrumahkedai*

No comments:

Post a Comment